El dimecres 17 de maig de 2017 Flix acollirà la tretzena edició del Tradijoc, la trobada de jocs tradicionals que naixia el 2005 a partir de la iniciativa dels professors d’educació física dels instituts de Flix i Julio Antonio de Móra d’Ebre, així com del Col·legi Santa Teresa amb la finalitat de gaudir, durant un dia, amb aquelles activitats lúdiques pròpies de les festes majors d’abans i amb els jocs populars que es jugaven pels carrers i places dels nostres pobles.
Aquesta iniciativa va sorgir, també, amb la voluntat d’esdevenir una activitat coneguda i esperada a nivell comarcal, que es consolidés dins les programacions dels nostres centres d’ensenyament secundari com una experiència que, més enllà de possibilitar la pràctica i el coneixement de jocs d’ahir, permetés la relació i la coneixença entre els nens i nenes que cursen primer de l’ESO a la Ribera d’Ebre. A partir de l’any 2008 el Tradijoc es fa gran i inicia un nou cicle amb la incorporació de l’IES Terra Alta, de Gandesa, i el Centre d’Educació Especial Jeroni de Moragas, de Móra d’Ebre. Dos anys després s’hi afegiria també l’Institut Escola de Batea i, l’any passat, l’Institut Escola 3 d’Abril de Móra la Nova.
Seguint amb aquest repàs històric hem de recordar que el 2012 el Tradijoc es va incloure dins del programa del Congrés Internacional Jocs en la Història, celebrat els dies 18 i 19 de maig a Móra la Nova i Ascó. Això va permetre als assistents valorar com s’organitza i es desenvolupa aquest projecte compartit entre centres de secundària de les dues comarques, i va esdevenir un autèntic aparador de com organitzar i gestionar un esdeveniment lúdic d’arrel tradicional per l’entramat urbà.
Avui entenem que Tradijoc esdevé una important eina de cohesió entre els nens i nenes, d’inclusió pels nouvinguts i de dinamització cultural. La trobada amb alumnes procedents de tants pobles, amb petits trets dialectals diferents, o la possibilitat d’entrar en contacte amb persones de diferents edats –joves monitors o membres d’associacions que col·laboren- són sols dos exemples de la riquesa que genera el projecte donant resposta a una sèrie d’objectius com són promoure valors de respecte, de tolerància, de solidaritat i companyonia.
Tradijoc és doncs un projecte fresc i ambiciós, de continuïtat, compartit, que a través del joc tradicional i popular vol guiar el nostre alumnat al coneixement d’un patrimoni lúdic que, més enllà de la recreació i el gaudi, li ofereixi pistes i referents per endinsar-se en el context on viu i que l’ajudarà en la seva inclusió dins la comunitat. Aquesta funció social que es desprèn del joc s’ha d’aprofitar per afermar el sentit de pertinença i d’identitat que, pensem, és pas previ a l’adquisició d’un valor tan importat com és el del respecte. Respecte a altres maneres de pensar, de compartir, de relacionar-se, d’actuar i, en el que ens pertoca, de jugar.